Employer Branding: begynderguide
Employer branding er et effektivt værktøj, som enhver virksomhed bør have med i deres overvejelser. I dette blogindlæg kommer vi omkring, hvad employer branding er, hvorfor bør man aktivere det, hvordan man igangsætter indsatsen og hvordan det ser ud i praksis.
Employer Branding; hvad er det?
Employer branding handler grundlæggende om at promovere din virksomhed. Enten som en attraktiv arbejdsplads for en bred skare, eller for bestemte målgrupper – til fælles er dog, at dine medarbejdere er omdrejningspunktet.
“Især i dag og pga. det marked vi har nu med hård konkurrence – så skal man ligesom tilføje lidt ekstra. Det er ikke nok at slå et job op, og håbe på at der er en blandt de første 100 ansøgere (…) Så skal man simpelthen arbejde med employer branding for at være med til at konkurrere på et marked, hvor størstedelen af de dygtige talenter kan vrage og vælge”
Mads Edvard Radoor, tidligere Manager of Talent Attraction hos Falcon.io
Employer branding kan styrke adskillige ting i din virksomhed. Det er et stærkt værktøj til at supportere din rekrutteringsproces, hvortil din eksterne kommunikation styrkes. Men det er også effektivt til at styrke din interne kommunikation. I helikopterperspektiv, så kan denne dobbelte effekt rumme potentialet til at være ekstremt strategisk vigtig for din virksomheds succes.
Employer branding og rekruttering
Flere virksomheder oplever enorme udfordringer, når det kommer til rekruttering af de rette medarbejdere. Nogle brancher mere end andre. Employer branding kan have en stor betydning for, hvorvidt din virksomhed får nye medarbejdere. Det har også betydning for, hvor dygtige og relevante de medarbejdere er. Det er ikke længere nok at kunne tilbyde en god løn. Der er kommet langt større krav til virksomhederne om, hvad de kan tilbyde deres medarbejdere. Hvad er det for et arbejdsmiljø, hvilken kultur, hvilke værdier man som virksomhed står for, og selvfølgelig, hvilke produkter man tilbyder markedet.
Personlighed sælger
Igennem employer branding skaber man som virksomhed en fortælling om præcis, hvor attraktiv man er på disse fronter. Det kan være medarbejderportrætter om, hvad der driver dem i livet og ikke mindst på deres arbejde. Det kan være personlige indlæg fra dine medarbejdere om specifikke cases eller emner. Der er et hav af muligheder for udførelsen af employer branding! Det essentielle er, at medarbejderne spiller en vigtig rolle, fordi de er stærke ambassadører for din virksomhed.
Det er et grundvilkår, at mennesker spejler sig i mennesker. Så hvis du sætter dine medarbejder i hovedrollen til at fortælle om din virksomhed, så er det særdeles effektfuld hos nye potentielle medarbejdere. Det giver dem en hurtigt indsigt i, hvordan det er at arbejde hos din virksomhed, hvilken virksomhed det er og mere til. Alt sammen uden alt for meget coporate-filter, og dét giver point på rekrutteringsfronten.
Employer branding og brandværdi
Men employer branding genererer ikke kun guld, når det kommer til rekruttering. Der er en ret værdifuld sidegevinst. Er din virksomhed et sted, hvor mange gerne søger hen? Og hvor dine medarbejdere pryder sig med at tale godt om din virksomhed? Så kommer vi unægteligt ikke udenom, at det vil afføde noget positivt på din brandværdi.
Selvom employer branding ikke er en direkte aktivitet for at styrke din brandværdi, så vil noget af glimmeret drysse på din brandværdi. Når dine medarbejdere er troværdige, positive og glade ansigter på din virksomhed. Og når potentielle medarbejdere flokkes til i hobetal. Ja, så vil det afføde en positiv og succesfuld historie omkring din virksomhed, som også vil have betydning for dine kunder. Lige såvel som at medarbejdere køber ind på nye og mere værdibaserede indhold i din virksomhed, så gør dine kunder det samme. De tiltrækkes af din stærke og gode virksomhedskultur, som udstråles når medarbejdere og potentielle medarbejdere alle vil være arbejde for dig. Når du får aktiveret og vedligeholder employer branding aktiviteter, så vil du mærke vækst på positiv omtale blandt kunder. Du vil også opleve tilgang af nye kunder, tør vi godt love!
Employer branding strategi: sådan kommer du igang
For at du kan få succes, så skal der lægges en klar strategi. Vi kommer her med vores bud på, hvordan du lægger en strategi og kommer nemt igang med indsatsen.
1. Formål
Første skridt for succes er, at have et klart formål med din employer branding aktivitet(er). Skal du rekruttere? Skal du booste din brandværdi? Eller har du en intern kultur, der skal styrkes? Du kan både have et singulært formål eller adskillige formål. Det vigtigste er sådan set bare, at du gør dine formål konkrete. Så ved du præcist, hvilke indsatser, der ville give mening for din virksomhed at give sig i kast med. Samtidig, bør du også gøre op med dig selv og din virksomhed: hvorfor har I det behov, I har?
At sætte formål er med til at sikre, at du ikke famler i blinde, men at din virksomhed får det ud af det, som du har behov for.
2. Identificer dine indsatser og skab en rød tråd
Ud fra dine formål, så er det blevet tid til identificere, hvilke indsatser, der er relevante for din virksomhed at igangsætte. Det kan være alt fra medarbejderportrætter til medarbejder-takeovers. Du skal dertil gøre op med dig selv, hvordan disse indsatser skal se ud og skabe koncepter for dem. Ved at skabe koncepter for dine indsatser, så vil du få en rød tråd i din virksomhedskommunikation. Den røde tråd er altafgørende for din kommunikative gennemslagskraft. En solid gennemslagskraft vil afføde den værdi af indsatsen, du søger. Jo tydeligere og genkendelig din kommunikation er for din målgruppe, jo større er potentialet for succes.
3. Klar, parat, sæt i gang!
Når du har dine formål, identificeret dine indsatser og sat dem i system med koncepter, så er det bare med at komme i gang! Inddrag dine medarbejdere i processen, og få dem til at købe ind på præmisserne – det er trods alt dem, der skal drive værket. Få sat alt i værk, for efterfølgende at producere en køreklar contentplan.
Contentplanen kan virke overflødig. men det bliver din bedste ven. Den sørger for at få sat det hele i system, at den røde tråd er til stede og at du rent faktisk får indholdet ud på strategisk vis.
4. Hold fast
Den sværeste del af strategien bliver at holde fast i dine indsatser. Det kræver tid og ressourcer, men hvis man formår at fastholde sine indsatser, så er høster man også frugten af det i sidste ende. Det er umuligt at sige, hvorvidt der går 2 måneder eller 6 måneder, før man ser resultaterne, men en ting er sikkert – det sker ikke over få uger. Man skal være tålmodig og holde fast.
Den helt geniale ved employer branding er, at det altid vil kunne afføde resultater på rekruttering og brandværdi, så længe du bliver ved med at udvikle og producere indholdet til det. Employer branding er derfor et genialt værktøj for enhver virksomhed at igangsætte, og det kan næsten kun gå for langsomt.
…MEN!
Men. Der er selvfølgelig altid et men. Et vigtigt aspekt i denne sammenhæng er dog, at din virksomhed skal have en stærk kultur i forvejen, inden du igangsætter employer branding, ellers vil det have modsatte effekt. Derfor skal man have en god selvindsigt og forståelse for ens virksomhed indadtil, for at opnå succes med employer branding. Det kan derfor, som oftest, være en fordel at hente hjælp ude fra, for at sikre, man ikke ser sig blind på sin egen virksomhed.
Men når din kultur er på plads, så giver employer branding muligheden for at styrke den interne kommunikation, og derigennem styrke din virksomhedskultur. Hvis man formår at få sine medarbejdere til at “købe ind” på den historie, skabes der en sammentømret og stærk organisation. En stærk kultur er lige med en stærk virksomhed, og det kan garantere en levedygtig virksomhed langt ud i fremtiden. Det er selvfølgelig ikke employer branding som en enkeltstående indsats, der sikrer din virksomheds overlevelse, men det er en vigtig del af det. Du kan have nok så gode regnskaber, hvis din virksomhedskultur er dårlig – det vil på sigt betyde frafald af dygtige folk, umotiverede medarbejdere, med videre, og det vil koste din virksomhed dyrt på den lange bane.
Employer branding på sociale medier
Når du er klar til at aktivere din employer branding, så skal det indhold selvfølgelig ud at leve på sociale medier. Typisk vil den vigtigste kanal være LinkedIn, men andre kanaler kunne også være relevante for din virksomhed. Det er et vigtigt aspekt at gøre sig overvejelser omkring, da det har betydning for, hvordan indholdet skal se ud.
Overordnet set, så er der dog nogle retningslinjer til, hvordan employer branding skal se ud, uafhængigt af hvilke kanaler, der tages i brug. Employer branding indholdet skal være realistisk, autentisk og personligt. Det behøver ikke være så flot produceret, for man skal mærke troværdighed og autenciteten bag indholdet. På sociale medier er det autentiske og ægte blevet den nye standard. Det er det publikum forventer af indholdet, og også det publikum vil se. Det betyder, at din virksomhed skal tage de store parader ned, og vise virkeligheden i virksomheden. Både det gode og måske knap så gode. Det kræver mod, men vi vil vove og sige, at det måske også er det, der vil skabe størst værdi.
“Når du arbejder med employer branding, skal du overveje: hvad er det, vi kan tilbyde de kandidater, vi gerne vil tiltrække. Vær’ realistisk og lad være med at overgøre det. Hold dig til nogle få ting, som du kan leve op til (…) Det skal ikke være noget overproduceret content. Det må gerne bare være en iPhone-video. Det vigtigste er egentlig bare at det skal være ærligt – man må gerne tage de flotte parader ned”
Mads Edvard Radoor, tidligere Manager of Talent Attraction hos Falcon.io
Autencitet er et nøgleord…
…når din virksomhed skal bevæge sig ud på sociale medier, med din employer branding-indsats.
Se hvordan Falcon.io arbejder med employer branding: Falcon.io LinkedIn
Employer branding er altså uden tvivl et godt redskab for dig, der ønsker at promovere din virksomhed på en troværdig og autentisk måde. Tiltrække de rigtige medarbejdere, oparbejde en stærk kultur og få konkret værdi på bundlinjen. Men employer branding gør sig bedst, hvor der er kommunikative stærke ressourcer til stede, som kan tage ansvar og kontrol på indholdet, der skal distribueres på din virksomheds egne kanaler. Står du med en mindre virksomhed, hvor de ressourcer ikke er aktuelle, så bør du måske også kigge nærmere på employer advocacy.
Lær mere og lyt til vores podcast
Hvis du er blevet mere nysgerrig på mere, så kan du lytte til vores podcast, hvor vi taler om employer branding med Mads Edvard Radoor. Du finder den lige her: