SoMe-strategi: Hvorfor er den så vigtig?
På trods af at mulighederne på sociale medier er mange, er det ofte en lidt overset del af hele markedsføringsindsatsen at have en decideret SoMe-strategi hos flere virksomheder. Og det er måske fordi, det rent faktisk kræver en hel del tid og kræfter at få det optimale udbytte ud af platformene. Ofte bliver det mere eller mindre tilfældigt, hvad der lige bliver postet på Facebook eller LinkedIn, og man tænker, ”så har jeg da slået noget op i dag”.
Men hvorfor er det så vigtigt at bruge tid og kræfter på at lægge en SoMe-strategi, og hvad får man ud af det?
Dine kunder undersøger dig
Mange kunder laver research, inden de køber et produkt eller en ydelse hos en virksomhed. Især hvis de køber online. Derfor er kommunikationen på dine sociale medier vigtig, hvis du vil fremstå troværdigt og gøre kunden tryg ved en mulig handel. Og så er det jo en oplagt mulighed for at fange dem, og måske endda gøre dem til trofaste kunder, der vil bruge dig igen og igen.
Ram den helt rigtige målgruppe
Hvis du ikke har en klar strategi for dine sociale medier, kommer du nemt til at skyde med spredehagl i din kommunikation. Eller du risikere at kommunikere på platforme, der ikke er de mest givende for dig.
Med en målrettet strategi tilpasset din målgruppe, vil du blive mere effektiv i det du foretager dig. Du udkommer på de rigtige platforme, dér hvor dine kunder er, og du kan nemmere lave målrettede og sponsorerede opslag, hvor du måske har fokus på områder eller aldersgrupper.
En SoMe-strategi holder dig til ilden
Med en SoMe-strategi sørger du for at poste regelmæssigt, samtidig med at du er helt skarp på at ramme ’the sweet spot’ mellem at poste for meget eller for lidt. Det gælder nemlig om at være konsekvent med sine opslag, så kunderne ikke glemmer dig, og de føler, de får noget ud af at følge dig. Samtidig skal de ikke ende med at blive trætte af for mange opslag.
Og selvom det måske ikke giver pote i starten, gælder det om at blive ved. Det tager noget tid at bygge op. Følgere og likes skal nok komme.
Få det perfekte mix
Med en klar SoMe-strategi og plan for dine opslag, kan du nemmere kontrollere, hvilket mix du lægger ud. Og her tænker jeg på mixet mellem faglighed og det personlige. Følgere vil nemlig også gerne se noget personlighed på dine sociale medier, og hvem I er bag virksomheden. Med en contentplan får man hurtigt et overblik over, hvor meget fagligt indhold der er, og hvor meget ’hverdag’ man lægger ud.
Du sparer tid med en SoMe-strategi
Men en klar strategi og en contentplan for de næste måneder, gør det arbejdet væsentligt nemmere for din kommunikationsmedarbejder, der ikke skal sidde og nytænke et nyt opslag hver uge. Med en contentplan sikrer du det varierende indhold og en rød tråd gennem hele kommunikationen. Det gør, at din kommunikationsmedarbejder kan gå i gang med at skrive og producere opslaget, uden først at skulle researche sig frem til indholdet. Det sparer altså masser af tid i hverdagen.
En strategi til de sociale medier kan sjældent stå alene. Men det er værd at overveje, om ikke det er tiden og kræfterne værd at lave en gennemarbejdet strategi, der går i tråd med den øvrige kommunikation.
Ved du ikke helt, hvordan du skal gribe det an, eller er kompetencerne måske ikke til det? Så hjælper vi dig med at holde liv i dine kanaler, så du kan koncentrere dig om dét, du er bedst til.