Kernefortælling: Hvad er det, og hvorfor skal du bruge tid på den?

Kernefortælling

Alle virksomheder har en kernefortælling, også selvom I måske ikke har sat ord på den. Det er nemlig hele virksomhedens essens, der ligger i en kernefortælling – det vil sige, at det er jeres virksomhedskultur, virksomhedens historie og viden, som kommer i fokus. Helt overordnet er en kernefortælling med til at fortælle, hvad jeres virksomhed står for, og hvor I står stærkest i forhold til jeres konkurrenter. Men at kultivere jeres egen kernefortælling kræver forberedelse og arbejde – det dykker vi nærmere ned i her.

Hvad er en kernefortælling?

Kernefortælling er fortællingen om din virksomhed skåret helt ind til benet. Den fortæller, hvem I er, hvad I kan, og hvad I vil. Og hvor I gør det bedre end jeres konkurrenter.

En kernefortælling samler essensen af virksomheden og hjælper med at italesætte den værdi, I har for jeres medarbejdere og omverden.

Alle har en kernefortælling!

Du skal ikke ud at opfinde din kernefortælling. Den er der allerede – du skal bare finde frem til den og sætte ord på den. Omverdenens forståelse af firmaet, jeres egen selvforståelse, og al den viden, historie og kultur I har akkumuleret, er nemlig firmaets kernefortælling.

Så når du skal arbejde med din virksomheds kernefortælling, består opgaven primært i at finde ind til grundstenen af virksomheden og få indsnævret, hvad de vigtigste værdier er for jer.

Eksempler på god kernefortælling

DGI:

Den korte og præcise

DGI har udarbejdet en kort og præcis kernefortælling, der netop fortæller, hvem de er, hvad de kan, og hvad deres mission er, samtidig med at den fortæller deres historie.

Kernefortælling DGI

Nordisk Film:

Den lidt længere

Nordisk Films fortælling er længere end disse to udklip. Men de giver et meget godt billede af, hvad de vil med deres kernefortælling (du kan læse hele teksten på deres hjemmeside). De fortæller både helt konkret, hvad de laver, men også hvilken værdi de skaber for deres kunder og medarbejdere.

Kernefortælling Nordisk Film

OBS.: Nordic Story Studio har ikke haft noget at gøre med udarbejdelsen af disse kernefortællinger. Vi synes bare, de er gode! 

Hvorfor er kernefortællingen vigtig?

En kernefortælling går ikke kun ud på at vælge ting til; der er også en masse fravalg – og det kan være skræmmende! Især fordi det sandsynligvis vil gå op for dig, at I ikke er noget for alle, når I er nået ind til kernen af jeres virksomhed. Og det er okay! I hverken kan eller skal favne alle – hvad enten det er kundetyper eller medarbejdere. I får meget mere ud af at fokusere på jeres målgruppe – dvs. kunder og medarbejdere, der matcher essensen af jeres virksomhed. Det er nemlig med til at sikre langvarige forhold.

Så hvis vi vender den rundt, betyder det, at en god kernefortælling er et af jeres vigtigste værktøjer i forhold til at tiltrække de kunder, der er rigtige til jer, og de medarbejdere der passer ind hos jer.

4 gode grunde til at arbejde med din kernefortælling

Ved at finde frem til kernefortællingen bliver du skarpere på:

Dine egne kernekompetencer

Ved at finde frem til og få sat ord på dine kernekompetencer bliver du mere fokuseret i din kommunikation – både eksternt og internt. Du finder ud af, hvad din fortælling skal være, og på hvilke punkter du står stærkt. Og dermed også hvordan du differentierer dig og skiller dig ud fra konkurrenterne. Det sikrer også en mere ensartet kommunikation på tværs af medarbejdere, afdelinger og platforme.

Hvem er dine kernekunder

Når du bliver mere specifik i, hvem din primære kundegruppe er, kan du også målrette din kommunikation bedre mod dem. Og det er både i forhold til, hvilke platforme du gør brug af, men også måden du kommunikerer dine budskaber ud på.

Din employer branding

Din kernefortælling er også en stor del af din employer branding og din virksomhed som arbejdsplads. Ved at finde frem til, hvilke værdier I vægter højt i virksomheden, kan du sikre dig, at dine medarbejdere besidder netop de kvaliteter, og at de er med til at udleve dem i praksis. Og det er netop den fortælling og de værdier, du skal formidle, når du skal ud at finde nye medarbejdere.

Og så sparer du tid

En kernefortælling har en lang levetid. Så det er ikke en ting, du skal videreudvikle på eller ændre ret ofte. Og hvis virksomheden eller omverdenen skulle ændre sig, er en tilpasning af kernefortælling ofte nok. Derfor er det også et godt værktøj, når I kommunikerer, fordi I ikke skal ud at opfinde den dybe tallerken, hver gang I skal have et budskab ud. Med en stærk kernefortælling ligger der allerede en masse budskaber, som kan kommunikeres ud på tværs af platforme og målgrupper. En god kernefortælling bliver nemlig en integreret del af alt, hvad I gør.

Vil du have hjælp til at finde frem til din kernefortælling? Så tag endelig fat i os. Du finder kontaktoplysninger på os lige her.