Explainer video er efterhånden blevet en stor del af online markedsføring. Det er et fantastisk værktøj, der gør det muligt at formidle vigtig og kompliceret information på meget kort tid.

Men hvad er en explainer video?

Det er en kort, informativ video på 1-2 minutter, som forklarer et koncept, produkt eller lignende på en måde, der er nem at forstå hos modtageren. Den er især god til lidt mere komplekse emner, som ellers kan være svære at forklare til dine kunder eller samarbejdspartnere. Og det kan gøres både som film eller animation. En explainer video er altså en god måde at formidle din historie på, på en hurtig og sjov måde.

Brug explainer video til at opbygge brandbevidsthed

Nu ved du, hvad en explainer video er. Men hvad kan den? En explainer video kan bl.a. være med til at styrke dit brand hos forbrugerne. Mennesker køber af mennesker, og derfor er det vigtigt at få den menneskelige side frem i din virksomhed og din brandidentitet.

Med en explainer video kan du netop vise din virksomheds personlighed frem. Ved bevidste valg omkring stil og fortællemåde, viser du kunderne, hvem du er, og så kan du få lov at fortælle om dig selv og dine produkter, uden at det bliver kedeligt eller alt for salgstale-agtigt. Dermed får du lov til at øge din brandbevidsthed hos dine kunder på en måde, der er mere personlig og sjov, og trænge igennem med budskaber, der ellers kan være svære at forklare.

Fang forbrugernes opmærksomhed

En explainer video er ikke kun med til at formidle dit budskab på en lettere forståelig måde. Den kan også være med til at fange og holde forbrugernes opmærksomhed. Vi lever i en tid, hvor der sker rigtig mange ting på nettet, og udbuddet af indhold er kæmpe stort. Og netop derfor er visuelle virkemidler, såsom video og animation, gode at gøre brug af, når det kommer til kommunikation af budskaber.

Video er ganske enkelt nemmere at fordøje, fordi det stimulerer nogle bearbejdelsescentre i hjernen. Som mennesker behandler vi information gennem forskellige kanaler, både visuelle og auditive. Alt dette bunder i det der kaldes dobbeltkodningsteorien.

Ideen er, at visuelle og auditive kanaler fungerer individuelt i hjernen, og de kan blive overvældet af for meget information. Men hvis du præsenterer indhold, der afhænger af både visuelle og auditive kanaler (eksempelvis via en video der er ledsaget af en mundtlig fortælling), er det nemmere for modtageren at absorbere og fordøje informationen.

Med video kan du altså kommunikere mere information på kortere tid, og det bliver nemmere for modtageren at forstå og huske budskabet bagefter.

Et godt eksempel på en explainer video, der forklarer virksomhedens produkt med både billed og lyd, er denne animation fra Frokost Firmaet:

Spar på dine ressourcer

Med gode explainer videoer på din hjemmeside, SoMe-platforme eller e-mail marketing, kan du spare på dine ressourcer. Det er både i forhold til kundeservice, men også i forhold til din virksomheds kommunikation.

Hvis du eksempelvis har et produkt, der kan være indviklet at bruge, eller måske helt at forstå, kan explainer videoer hjælpe med at vise og forklare dine kunder, hvordan de skal bruge dit produkt, eller hvad det gør. Det kan frigive tid hos dine medarbejdere, der måske tidligere har brugt meget tid på kundesupport og kundepleje. Så med explainer videoer kan du komme spørgsmål og problemer i forkøbet ved at svare på de spørgsmål, som forbrugerne måtte have til produktet.

Derudover sikrer du også et ensartet og pålideligt informationsflow for din virksomhed. Alle kunder får den samme information og vejledning, som er i tråd med den brandingstrategi virksomheden har.

Læs mere om hvad vi tilbyder indenfor explainer animationer her.