Branded Content – Hvorfor bruge det?

Branded Content

Mange scroller forbi indhold, der ligner en reklame i klassisk forstand. Derfor er flere brands begyndt at benytte branded content. Her fokuseres der på en fortælling – ofte om brandet – frem for et produkt, og det er ofte i form af videoer, podcasts eller artikler. Det skal generere engagement gennem indhold, mens det opbygger et forhold mellem brugeren og brandet.

Fordele ved branded content

Selvom denne type indhold ikke beskæftiger sig direkte med salg, er der en række fordele ved at tænke branded content ind i sin strategi.

Skaber engagement

En af de mange fordele, ved at bruge branded content er, at det giver mulighed for at bruge den gode fortælling til at opbygge et stærkt forhold til målgruppen. I stedet for at orientere sig mod salg, søger det at promovere brandets værdier, og derved fortælle sin modtager at brandet er værd at engagere sig med. Et af målene er også at lave content, som brugere har lyst til at engagere sig med og kigge på, selvom det i sidste ende er produceret med marketing for øje.

Større troværdighed

89% af Generation Y, 25 til 40-årige, stoler mere på udsagn fra rigtige mennesker, frem for brands selv. En måde denne viden kan benyttes i branded content-sammenhæng kunne være, hvis et sportsbrand lavede en serie, hvor de fulgte atleter, der er iført brandets udstyr, men med fokus på atletens træning og privatliv. Det gengiver brandets værdier gennem en person, som målgruppen kan identificere sig med.

Højere genkendelighed

Strategien er også en måde at styrke sin brand-identitet. Et studie viser, at branded content har 59% højere genkendelighed end en almindelig annonce. Brugerne husker den altså bedre. Og samtidig viser det sig, at de er 14% mere tilbøjelige til at kigge på brandet i fremtiden.

Vi bruger længere tid på branded content

Grundet indholdets natur, blokeres indholdet ikke af diverse ad-blockere. Til gengæld opfordrer det til engagement i højere grad end traditionelle reklamer. I gennemsnit kigger vi kun på en bannerreklame i få sekunder, mens vi bruger næsten et minut på branded content. Samtidig viser det sig, at brugere husker 95% af et budskab, hvis det præsenteres på video. Til sammenligning huskes kun 10%, hvis budskabet præsenteres skriftligt.

Værdi for brand og bruger

Indholdet skaber på flere måder værdi for brugere. Ifølge Google, foretrækker mere end 60% af brugerne at købe produkter eller services fra brands, der har skræddersyet indhold til dets brugere.

Så selvom denne type indhold overordnet set koster mere at producere, kan det være værd at overveje, idet strategien kan sikre dybere og længere forhold til brugeren.

Eksempler på branded content

Destination Fyn

Vi har produceret branded content for Destination Fyn. De ønskede indhold, som ikke var for sælgende og produktorienteret, da dette tidligere har vist et frafald af engagement på 47%. Som løsning producerede vi indhold, hvor vi tog fat i ægte historier fra Fyn, som kunne undersøtte Destination Fyns egne kernefortællinger. Du kan se og læse mere om casen lige her.