5 gode råd til den skarpe explainer video

explainer video

En explainer video kan bruges til mange ting. Det kan f.eks. være landingpages på jeres hjemmeside, promovering på sociale medier eller i online salgsmateriale osv. Det er en fantastisk måde at engagere potentielle kunder i din virksomhed, og samtidig give kunden en fornemmelse for din virksomhed, og hvad den står for på under 60 sekunder.

Men hvad indeholder en god explainer video, og hvad skal den kunne? Det kommer vi med vores bud på her!

1. Et godt manuskript er guld værd

Noget af det absolut vigtigste man skal bruge for at kunne lave en god explainer video, er et godt manuskript. Det er fundamentet, som resten af videoen skal bygges på, og derfor skal det helst spille. Et skarpt manuskript sørger for, at du får alt den information med, som er essentiel for virksomheden, og at det bliver fortalt på en måde, som giver mening, og er til at forstå fra udefrakommende.

For at udarbejde et godt manuskript bør man altid sætte sig ned og brainstorme først. Tænk over hvem din målgruppe er, og hvilket problem dit produkt eller din virksomhed løser. Derefter kan du gå videre til at forklare, hvordan dit produkt og/eller din virksomhed fungerer. Find ud af hvilken tone videoen skal have; skal den være alvorlig, glad eller måske lidt fjollet? Kig mere indad og find ud af hvordan I gerne vil have virksomheden til at fremstå i kundernes øjne.

2. Kort er godt

Du har sandsynligvis rigtig meget, du gerne vil fortælle om din virksomhed, men en explainer video er ment som en form for appetizer. Det er maddingen, der skal have kunder på krogen – med andre ord: explaineren skal gøre folk interesseret i din virksomhed. Tommelfingerreglen er, at explainere helst ikke skal vare længere end 60 sekunder. Den skal være så kort og præcis som muligt. Undersøgelser viser nemlig, at jo længere en video er, desto større chance er der for, at modtageren klikker væk:

explainer video

1. Visible Measures’ undersøgelse viser at seere forlader videoer efter kort tid

Det er ikke altid nemt at holde et manuskript kort og præcist, men som udgangspunkt bør du fokusere på dine USP’er, dvs. virksomhedens ”Unique Selling Points”. Hvad gør virksomheden eller produktet unikt? Hvad vil du gerne fremhæve? Herfra er det en god ide at spore sig yderligere ind på det budskab, som du vil vinde målgruppen med og så fokusere på det.

3. Hold det simpelt

For at kunne gøre en explainer video kort, er den nødt til at være simpel i sin opbygning. Ved at fokusere på de fire følgende ting, sikrer du, at kunden får mest muligt ud af explaineren:

  1. Problemet: henvend dig til kunden ved at italesætte det problem de har.
  2. Løsningen: præsenter den service eller det produkt din virksomhed tilbyder som løsningen på problemet.
  3. Forklaringen: beskriv kort hvordan det hele virker.
  4. Opfordringen: kom med et call to action – fortæl modtageren hvad de nu skal gøre, hvis de gerne vil benytte sig af din service eller dit produkt.

Denne skabelon er god at have for øje når manuskriptet udarbejdes. Se det som en form for skelet, som kan bruges til at fylde mere indhold på.

4. Fordele fremfor egenskaber

Hvis du har et nyt produkt eller en ny app, så er du nok fristet til at vise alle de nye egenskaber frem – 100 GB til opbevaring af filer, ubegrænset antal af brugere osv. Men alt det tekniske betyder ikke så meget for kunderne – de vil hellere vide, hvordan din service eller dit produkt kan gøre deres liv bedre. I stedet for at snakke om 100 GB af lagringsplads, så fortæl hellere at der f.eks. er masser af plads til at opbevare familiefotos. Skab en mere personlig og menneskelig relation med kunden. Som menneske er man meget mere modtagelig for følelser og fortællinger end for tekniske specifikationer. Netop derfor bør man overveje at hyre hjælp udefra, da man som en del af virksomheden har en tendens til at være mere produktorienteret. En udefrakommende vil have meget nemmere ved at finde frem til de unikke og særlige historier.

5. En god voice-over er uvurderlig

Dårlig lyd er en af de hurtigste måder at ødelægge en ellers god video på. Vi har alle sammen oplevet videoer med knitrende lyd. Det må ikke ske med en explainer video. Lyden og udtalen skal være klar og tydelig, så modtageren har lyst til at høre, hvad der bliver sagt. Stemmeføringen er også vigtig – speak er et af de elementer, der kan gøre en explainer video til en engagerende fortælling. Når det gøres af en der er styr på tonelejeskift og kan fremkalde følelser, så bliver modtageren draget ind i historien.

Er du blevet mere nysgerrig på, hvad en explainer video måske kan gøre for dig og din virksomhed? Så tag fat i os – vi kan helt sikkert hjælpe dig.

Du kan også gå på opdagelse i vores cases, hvor du kan se eksempler på, hvad vi har lavet tidligere.