“Nordic Story har med nogle enkle og let forståelige animationer hjulpet os med at forklare vores produkter og afregning. De har lynhurtigt omsat vores ønsker, tanker og idéer til et klart koncept og animationer, der gør et kompliceret område let at forstå for vores kunder. Vi er glade for vores samarbejde med Nordic Story. Vi føler os i gode og yderst kompetente hænder. De lytter til vores behov og er samtidig gode til at sætte sig ind i, hvilken viden vores kunder har brug for.”

Energi Fyn x Explainer Animation

Hvad gør du, når der er ekstra tryk på telefonerne, og indbakken er fyldt op med henvendelser fra kunder? Det kan være svært at skaffe den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft til at imødekomme de mange spørgsmål på kort tid. Én løsning kan være at bruge explainer animationer til at vise og forklare nogle af de ting, som kunderne ringer om.

Vi har tidligere skrevet om, hvordan explainer videoer er med til at styrke dit brand. I denne case kan du læse om, hvordan vi har lavet explainer animationer for Energi Fyn for at afhjælpe noget af presset på deres kundeservice.

Hvem er Energi Fyn

Energi Fyn er et andelsejet energiselskab, som driver elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn. De sælger el og naturgas til private og til erhverv, tilbyder bredbåndsløsninger, samt etablerer og driver gadebelysning i flere kommuner på Fyn. Derudover deltager de i udbredelsen af ladeinfrastruktur – både udbygningen af elnettet og opsætning af ladestandere. 

Energi Fyn som har hovedsæde i Odense, er ejet af 215.000 andelshavere, og sigter mod at sikre konkurrencedygtige priser, høj forsyningssikkerhed og god service.

Udfordringen

Det er vidst ikke gået nogens næse forbi, at energiselskaber og deres kunder den seneste tid har oplevet store ændringer og udfordringer. Det har bl.a. resulteret i, at antallet af telefonopkald til Energi Fyns kundecenter blev tredoblet fra 2021 til 2022 og henvendelser på mail blev tæt på femdoblet. Og det er udover de kunder, der henvender sig fysisk i kundecentret, eller kontakter dem via sociale medier.  

For i takt med at verden ændrer sig, og energipriserne stiger, bliver flere også mere opmærksomme på, at der kan være andre betalingsmåder eller el-produkter, som kan have stor betydning for elregningen.

Det er netop nogle af de emner, der fylder, når kunderne ringer eller skriver til Energi Fyn.

Men mange af tingene der bliver ringet eller skrevet om, er faktisk ting, som kunderne selv kan klare på hjemmesiden. Det er f.eks. sådan noget som at skifte produkt eller ændre afregningsform. Men fordi det kan være komplekse emner at sætte sig ind i, er der mange, der vælger at ringe for at få hjælp til det. Og dermed er presset på kundecentrene enormt, og kunderne oplever lange telefonkøer og svartider.

Faktaboks, Energi Fyn:

  • Beliggende i Odense
  • Sælger bl.a. el og naturgas til private og erhverv
  • Et af Danmarks ældste andelsejede energiselskaber
  • Ejet af 215.000 andelshavere
  • Ejer og driver 26 vindmøller
  • Ca. 370 medarbejdere
Energi Fyn

Produktion

For Energi Fyn har vi produceret to explainer animationer, for at gøre nogle af de komplekse emner, som de får mange spørgsmål omkring, mere let forståelige. Og formålet med dem er, at de kan besvare nogle af de spørgsmål, som kunderne ellers ville ringe eller skrive til Energi Fyn omkring. Eller som minimum, at de har en bedre forståelse omkring emnet inden de ringer, så det er nemmere at vejlede dem.

De to animationer er på hhv. 1:28 minut og 2:14 minutter, og består af animation sammen med speak. De skal primært kunne fungere på Energi Fyns hjemmeside, som en hjælp til kunderne til bedre at kunne forstå de forskellige løsninger der er tilgængelige. Og i sidste ende lette presset på kundesupporten.

Den ene animation forklarer både, hvordan kundens elregning skal forstås. Altså hvad de forskellige elementer betyder. Men det primære mål med animationen er at forklare, hvilke typer af el-aftaler man kan vælge. Det er f.eks., om man vil have fast pris, variabel pris eller kombineret pris.

Den anden animation har fokus på, hvordan man kan vælge at afregne sin el-regning. Det kan enten være med kvartalsregning eller månedsregning.

Begge animationer lægger vægt på at gøre de komplekse emner lettere at forstå og få et overblik over. Der er mange faktorer, der spiller ind både når det kommer til prisdannelse og afregning. Men her fungerer animationen og speaken godt sammen, til at gøre de komplekse emner lettere at forstå for forbrugerne.

Energi Fyn havde allerede en visuel stil og farver, som animationerne har skulle passe ind i. Det har været vigtigt at ramme den stil, så det hele hænger sammen, når man navigerer rundt på deres hjemmeside.

Energi Fyn