Employer advocacy er for mange et ukendt kommunikationsværktøj. Men efter du har læst blogindlægget her, bliver det måske din virksomheds vigtigste værktøj i fremtiden. Du får her alt hvad der er at vide om employer advocacy, hvordan du kommer igang med indsatsen og et godt eksempel. 

Hvad er employer advocacy? 

Employer advocacy (nogle kalder det også employee advocacy) er en disciplin i nær relation til employer branding. Men i stedet for, at det er virksomheden, der fortæller de gode historie, så er det medarbejderne selv, der fortæller de gode historier på deres personlige kanaler. Der bliver blandt medarbejderne sat nogle konkrete rammer og mål for indsatsen. Men derfra har de frit slag til selv at kreere indholdet, og skrive om det, de har lyst til. Den overordnet målsætning og potentiale for din virksomhed er stort set det samme. Det gavner både din eksterne og interne kommunikation. Men det kan også begunstige dine medarbejdere, hvilket er med til at højne deres motivation og arbejdsglæde.

“Problemet, som jeg ser det, er at potentialet slet ikke er forløst. Guldet ligger lige foran virksomhederne, men de får det ikke aktiveret. Det kan der være forskellige grunde til det, men jeg ser kæmpe muligheder i, hvis man bruger det på den rigtige måde. Alle virksomheder vil have glæde af det.”

Anne Mejdal, CEO & partner hos Mejdal & Partners.

Employer Advocacy handler altså om at dine medarbejder og deres personlige profiler på f.eks. LinkedIn bliver en kanal for din virksomhed. Igennem deres faglige viden og rolle i din virksomhed, laver de relevante opslag, indlæg og delinger, hvilket genspejler sig i din virksomhed og dit brand. Præcis som med employer branding, er der flere udslag på succesradaren med employer advocacy.

 

Dine medarbejdere er værdifulde kanaler for dig

Når din medarbejdere påbegynder employer advocacy indsatsen, så gavner det som nævnt din virksomhed, men faktisk gavner det også din medarbejder.

Medarbejderne kan opnå thought-leadership igennem en kontinuerlig synlighed og aktivitet i deres employer advocacy. Thought-leadership betyder, at din medarbejder vil blive anset som ekspert indenfor det det felt, de kommunikerer omkring. 

“Udover at man får et større netværk som enkeltperson, så får man også kontinuerlig synlighed – men man kan også opnå ”thought leadership” – man deler noget viden og kompetencer omkring sit eget felt, så man fremstår som eksperten på sit eget område. Det er oplagt for virksomheden at have sådan en promovering”

Anne Mejdal, CEO & partner hos Mejdal & Partners.

Når dine medarbejdere opnår sådan en status, så er de værdifulde kanaler for dig, fordi det vil dryppe på din virksomhed og dit brand. En ting er, at din virksomhed får taletid i flere netværk. En anden ting er, at din virksomhed bliver præsenteret som et sted, hvor de dygtigste vælger at arbejde. En tredje ting er, at dine medarbejdere igennem employer advocacy opnår en helt ny motivation og arbejdsglæde. Det giver dem tid til refleksion, giver dem et fagligt boost, når de bliver anerkendt for deres opslag og det skaber motivation for sit arbejde.

Ding, ding, ding! Der er adskillige fordele ved employer advocacy, og det kan næsten kun gå for langsomt for dig med at aktivere indsatsen.

 

Employer advocacy: sådan kommer du igang 

 

Som med så meget andet, er det helt grundlæggende, at du gør op med dig selv: hvorfor employer advocacy? Hvad vil du gerne opnå med det? Uden et egentligt formål, vil du ikke kunne vejlede dine medarbejdere i indsatsen. Det ville være som en blind, der leder den blinde. Du vil hellere ikke se nogen effekt, førend du har klargjort med dig selv, hvor der skal ske en effekt. Er det øget rekruttering? Skal din brandværdi boostes? Hav altid et formål for dine indsatser og arbejd målrettet mod det. Det vil unægtelig gøre alt det resterende arbejde meget nemmere!

 

1. Skab motivation, en fælles agenda og hav køreklar plan 

Næste skridt, er at sætte en agenda og fælles køreplan med dine medarbejdere. Medarbejderne er helt essentielle i indsatsen, da det er igennem deres kanaler alt skal kommunikeres, og derfor er det afgørende, at der bliver skabt motivation i blandt dine medarbejdere. Derfor skal du SAMMEN med dine medarbejdere udarbejde en agenda for indsatsen, og efterfølgende en køreplan som de kan se sig selv i, som de er begejstret for og som de ønsker skal lykkes lige så meget som dig selv. I skal komme omkring hvilket slags indhold man kunne dele, hvor ofte man skal dele noget, hvordan man sprogligt formulerer sig og hvordan alle har det med deling af arbejdsrelateret indhold. 

Hele denne del er kritisk for succesen af indsatsen, og derfor vil det som udgangspunkt, være kløgtigt at have en tredjepart indover som facilitator. Med en facilitator sikres der en neutral samling af alles holdninger og tilgange til udførelsen af employer advocacy, og sørger for at få motivationen helt i top inden opstart. 

 

2. Vis tillid 

Nu er det op til medarbejderne at udføre køreplanen, og du skal vise dem komplet tillid. Hav tillid til at de godt kan, at indholdet de laver er godt nok, og at de kun vil din virksomhed det bedste.

Tillid er så essentiel, at det muligvis burde ligge som det først på listen her. Uden tillid, så vil din employer advocacy aldrig blive en succes, og så skal du slet ikke give dig i kast med indsatsen. Du skal stole på dine medarbejdere, og lade dem kommunikere efter køreplanen som I sammen har skabt. Det er fint at følge med i deres opslag, men du må aldrig rette dem (kun i særligt brand-ødelæggende tilfælde)!  

 

3. Brug hinanden 

Den største hindring for de fleste medarbejdere til at deltage i indsatsen er, at de fleste er usikre, bange for at være for meget eller for lidt. Den hindring kommer du bedst over ved at sørge for at have italesat de problematikker. Sådan kan medarbejderne bruge hinanden til at male al usikkerhed i jorden. 

Konkrete tiltag man kunne igangsætte, kunne være at danne makkerpar blandt medarbejdere, hvor de sammen kan vende deres individuelle indhold, dræbe usikkerheder og sikre at de holder køreplanen ved lige. 

 

4. Opfølgning og fastholdelse 

Sidst, men ikke mindst, så handler det nu om at følge op på indsatsen sammen med medarbejderne, og evt. tredjeparts facilitatoren. Sådan sikrer du at fastholdelse i indsatsen. Uden kontinuitet og fastholdelse, så vil du ikke opleve resultater af indsatsen. 

 

Employer advocacy eksempler

I vores podcast “Strategisk Storytelling” havde vi Anne Mejdal, CEO & partner hos Mejdal & Partners, forbi til netop at tale om employer advocacy. Hun havde hos Target Headhunting skabt nogle ret imponerende resultater med employer advocacy. Det samme kan stort set alle andre virksomheder også.

“Virksomhedens følgere var steget med 14%. Medarbejdernes profiler var i snit steget med 21%. Det vil sige, at for hvert opslag de lavede, så fik de 9 nye connections. Det slår alle statistikker jeg kunne finde forud, så det er virkelig fedt!”

Anne Mejdal, CEO & partner hos Mejdal & Partners.

Anne Mejdal fungerede som facilitator for virksomheden Target Headhunting, der skulle have aktiveret deres employer advocacy. Her opnåede de imponerende resultater med employer advocacy, da deres virksomheds LinkedIn-profil er steget med 14%, og medarbejdernes egne profiler i snit er steget med 21%. Target Headhunting har dermed igennem deres employer advocacy indsats øget deres publikum, og derigennem boostet deres brandværdi. 

 

Mennesker tror mere på andre mennesker

Anne Mejdal udtrykker, for at opnå resultater, handler om at få sat rammerne for udførelsen, få motiveret medarbejderne og få dem til at tage ejerskab på indsatsen. Derfra er det at tildele medarbejderne en god portion tillid og stole på, at de brillerer som ansigt på din virksomhed. Det kan måske virke skræmmende, at overlade så meget ansvar til dine medarbejdere, men det er en præmis for succes.

“Mennesker tror mere på andre mennesker, end de tror på et budskab fra en virksomhed. Behøver ikke tal og analyser, da det er meget simpelt”

Anne Mejdal, CEO & partner hos Mejdal & Partners.

Indholdet Target Headhuntings medarbejdere delte på deres profiler var personlige opdatering på dagens møder, faglige problemstillinger eller noget helt tredje. Fælles for deres indhold er, at de var personlige! Du kan finde Target Headhunting og deres medarbejdere og se hvordan de gør her: https://www.linkedin.com/company/target-headhunting

Det handler nemlig om, at dine budskaber ikke skal komme fra din virksomhed, men fra dine medarbejdere. Det er sådan, at du kommer bedst igennem til andre –  mennesker. Lige en gang til for Prins Knud! Mennesker tror mere på andre mennesker, og ikke på virksomheder. Der er noget langt mere ærligt, troværdigt og direkte, når der bliver kommunikeret igennem menensker, og det skaber værdi både for dine medarbejdere og for din virksomhed.

Så hvis du er modig og tør at give slip, så kan der vente spændende resultater for dig, din virksomhed og dine medarbejdere.

Lær mere og lyt til vores podcast her

Spotify
Soundcloud
Itunes