Native advertising: Hvad er det, folk snakker om?

Marketingsbranchen bombarderes med flere og flere buzzwords, som fører til mere og mere forvirring. Native advertising er endnu et. En undersøgelse fra 2018 lavet af Native Advertising Institute viser, at 12% ikke ved, hvad native advertising er, mens 35% kun ved en smule om formatet.

Hos Nordic Story Studio vil vi gerne være med til at fremme viden om native advertising, fordi vi mener det kan noget særligt, når det kommer til strategisk storytelling. Hvis ikke du allerede kender til det, så er det på høje tid! 

”Storytelling har været populært i mange år og med rigtig god grund, og det er egentlig bare et nyt navn man hæfter på, native advertising, og medierne så åbner op og siger: ”vi vil gerne bringe det i vores redaktionelle miljø”. Så man kan faktisk sige, at det er et godt gammel marketinggreb, som er blevet støvet af og blevet taget op igen”

Anne Mejdal, Kommerciel Direktør hos STEP

Native advertising

Native advertising er kvalificeret indhold med en annoncør bag, der matcher konteksten indholdet befinder sig i. Det er, sagt på godt dansk, en reklame. 

Vi har talt med Stine Bjerre Herdel, som er Kreativ Chef hos Børsen Creative, og hun definerer native advertising med følgende ord:

”Native advertising er en form for reklame, hvor man laver en artikel eller en video eller et andet format, som matcher det medie, som det bliver bragt på. Når jeg siger matcher, så mener jeg at, læseren skal have en oplevelse af, at når de ser indholdet, så er det ligeså værdifuldt og relevant som det er at læse alt muligt andet indhold.”

Helt essentielt ved native advertising er, at indholdet skal være gennemsigtigt, så modtageren ikke føler sig forstyrret i det igangværende mediebrug. Hvilket vil sige, hvis indholdet f.eks. befinder sig på en nyhedsside, så skal indholdet journalistisk kvalificeres på lige fod med resten af mediets indhold. Men en helt afgørende faktor er, at indholdet har en tydelig annoncør på. 

Man kan derfor kalde native advertising for en moderne reklame, man som modtager rent faktisk godt gider at se, bruge tid på og interagere med, fordi det har en reel værdi for en.  Derfor er native advertising er en unik måde at få distribueret sit indhold ud på. Igennem mediets kvalificeret indhold, kan man ret specifikt nå en målgruppe med indhold, der er værdiskabende og relevant for målgruppen. Værdien heraf er, at man som brand får langt større taletid overfor en ønsket målgruppe, og gør et større indtryk, som derved højner ens brand awareness. 

 

Advertorial

Native advertising bliver ofte forvekslet med advertorials, og med god grund, fordi med det bare øje, så kan de to formater være umådeligt svære at skelne mellem.

Advertorials kan beskrives som en færdigproduceret og annoncelignende artikel, der har et mål om salg. Læseren ved fra første øjekast, at der er tale om salg, da afsenderen er meget direkte med formålet.

Gerd Maria May Hertz, som er Head of Editorial Development hos Jysk Fynske Medier, belyser formatet på følgende måde:

”En advertorial er en færdigproduceret artikel, du kan indrykke alle mulige steder, som ikke er målrettet det enkelte medies målgruppe på samme måde.”

Så hovedforskellen på native advertising og en advertorial skal findes i modtagerens oplevelse af indholdet. 

Ved native advertising skulle modtageren gerne opleve den gode værdiskabende fortælling og have en uforstyrret brugeroplevelse. Mens ved en advertorial er oplevelsen ofte mere produkt- og salgsorienteret, og derved som oftest en mere forstyrrende brugeroplevelse. 

Anne Mejdal, som er Kommerciel Direktør hos STEP, opridser en vigtig pointe, når det kommer til de to formater:

”Vi slås stadig med, når virksomheder selv henvender sig, at de ikke helt forstår hvad native advertising og advertorials er. Og det er vi ligesom nødt til at forklare, men det er i virkeligheden ikke det, der betyder så meget. Det, der betyder noget er historien, og hvordan den skal kommunikeres ud for den enkelte virksomhed.” 

Det handler derfor i sidste ende ikke om, at ene er bedre end det andet, men nærmere, hvad det er man som virksomhed ønsker at opnå. 

 

Har du lyst til at vide mere, eller skal vi guide dig i native advertising?

Så kontakt Trine på tlf. 60141279 eller ttn@nordicstory.dk. 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *