Native Advertising – Hvad kræver det? Det kræver er en helt særlig disciplin, der kræver en indsats, for at sikre det afkaster værdi. Hvis du går og er nysgerrig på native advertising, så er det vigtigt, du forstår det kræver noget – ikke kun af producenten, men også af kunden. Der kræves noget af alle parter involveret i samarbejdet omkring native advertising.  

Vi har samlet 5 vigtige pointer fra vores ekspertpanel om hvad native advertising kræver:

1. Nativer advertising kræver at værktøjskassen er i orden

Det vigtigste der skal til for at anvende native advertising er, at du har helt styr på dine kommunikative værktøjer. Det er ikke alene altafgørende at kunne fortælle de gode historier, men  man skal også kunne besidde stærke evner for at få dem formidlet i et stort format. Det betyder flere kanaler, på flere måder og over en længere periode. Det sætter ekstremt høje krav til udførelsen af native advertising, og det kræver en solid værktøjskasse. 

”Det kræver for det første, at du er en dygtig journalist, fordi du jo skal ud og samarbejde med nogle ofte store organisationer, som har en rigtig høj forventning til, at det du leverer, er meget bedre end det de selv kan levere. Du skal dælme kunne skrive, lave storytelling på video eller podcast … Man skal være en dygtig projektleder, fordi man ofte ikke bare får én historie, man skal lave. Man kan jo få et længerevarende samarbejde med en kunde, hvor man har adgang til flere dele af organisationen.”  

Stine Bjerre Herdel, Kreativ Chef, Børsen Creative

Om ikke andet, hvis ikke du selv besidder evnerne, så bør du alliere dig med nogen, der gør. 

Native advertising, hvad kræver det?

 

 

 

 

 

2. Native advertising – hvad kræver det? En god fortælling

Omdrejningspunktet for god native advertising er en god fortælling. En fortælling som din målgruppe unægteligt kan interagere med og som de vil huske længe efter. Uden den gode fortælling, så får du ikke god og effektfuld native advertising. 

”Den gode fortælling kan fastholde en læser og berige læseren eller seeren med noget, som de ikke vidste i forvejen. Og forhåbentlig en historie som hænger ved og som de husker.”

Anne Mejdal, Kommerciel Direktør, Step

At finde den gode fortælling er en særlig disciplin, og derfor vigtigt at værktøjskassen er i orden. En ting er dog sikkert: den gode fortælling er alle steder – også der, hvor du måske ikke regner med den er. Som oftest handler det om, at der er andre øjne ude fra, der ser på din virksomhed, for at finde lige nøjagtig din gode fortælling, der ligger gemt. 

 

3.  Native advertising hvad koster det? – Det koster tid og kompetencer

Det mest dyrebare vi alle ejer og har, det er tid, og derfor er et faktum, at jo mere tid vi bruger på noget, jo større værdi har det. Det samme gælder for native advertising. Ved at bruge en god mængde tid og kompetencer på at producere indholdet, så betyder det at man højner niveauet og dermed også potentialet for succes. 

“Jeg synes, når man ser på New York Times’ T Brand Studios arbejde, så er det jo rigtig, rigtig god fortællinger på et meget, meget højt niveau, de laver. Som jo er en fornøjelse at læse, og det kan man ikke lave på 5 minutter. Så det koster tid og kompetencer, hvis det skal laves ordentligt.”

Gerd Maria May Hertz, Head of Editorial Development, Jysk Fynske Medier

Så inden du begiver dig i kast med native advertising, så gør op med dig selv, om du har tiden og ressourcerne – også selvom du har et eksternt bureau til at producere indholdet. Det er nemlig et vigtigt aspekt i succesfuld native advertising, at dig og din virksomhed investerer jeres tid til at supporterer det eksterne bureau, og deler jeres viden med dem. Der er ikke andre, der kan bidrage med den vigtige insider-viden, end jer, og det kræver tid.  

 

4. Native Advertising – Hvad kræver det? En god forretningsforståelse

Denne gælder særligt for de producerende kræfter bag native advertising. For som producent, kan man hurtigt blive vildledt af den gode historie, og helt glemme, hvorfor man egentlig fortæller den gode historie. I sidste ende, så handler det om at sælge en vare, uanset om den er fysisk eller ej. Der skal rykkes holdninger, skabes interaktioner og sikre at folk husker dit indhold, for at der kommer værdi af din native advertising. Derfor er en god forretningsforståelse helt afgørende, når du producerer native advertising.

”Du skal have en forretningsforståelse, for det kan godt være, du er en dygtig journalist, men det nytter ikke noget, hvis du går ud til kunden og siger, ”arh, det du siger dér, det har jeg ikke lyst til at skrive”. Du skal have en forståelse for, at når kunden gerne vil have du skriver det på den måde, så er det fordi det er det, de rent forretningsstrategisk gerne vil opnå.”

Stine Bjerre Herdel, Kreativ Chef, Børsen Creative

Det kræves derfor af de producerende kræfter, at der både er gode kommunikative værktøjer til stede, men det er også vigtigt, at de har en god forretningsforståelse, så dem de producerer indholdet for, får reel værdi ud af indsatsen. 

 

5. Native advertising – hvad kræver det? Et stærkt samarbejde

Fordi man som oftest benytter et ekstern bureau, nogle gange også en tredjepartsproducent, til produktionen af native advertising, så er et stærkt samarbejde altafgørende. Der skal være en dyb tillid til stede mellem partnerne, og særligt fra din virksomhed af til det eksterne bureau. Du skal tro på, at de vil din virksomhed lige så godt, som du selv vil. 

”Der skal være et stærkt samarbejde mellem branded, mediet og journalisten, som skal producere det.”

Gerd Maria May Hertz, Head of Editorial Development, Jysk Fynske Medier

Det eksterne bureau vil lægge alternative ideer og fortællinger på bordet, som kan virke fjerne for din virksomhed. Men her skal du stole på, at det eksterne bureau har styr på deres værktøjskasse. Stole på at de har en eminent forretningsforståelse og at de vil gøre deres ypperste for at opnå de mål, I har sat for indsatsen. Derfor skal du vælge dine samarbejdspartner med omhu!

 

Hvis du skulle være mere nysgerrig, så kan du se hele afsnittet med vores ekspertpanel:

 

Vi har også samlet en del af vores viden, vi virkelig gerne vil dele med dig her