Hvordan eksponering kan være afgørende for dit brand
I dag eksponeres brugere for op til 10.000 reklamer om dagen, hvor det i 1970’erne kun var 500. Konkurrencen om brugernes opmærksomhed er altså blevet skærpet, og når du først har den, gælder det om at fastholde eller i hvert fald opretholde den. Det kan nemlig være afgørende for dit brand.
‘Den blotte eksponeringseffekt’
Kigger vi til adfærdsvidenskaben, findes et princip som kan hjælpe brands med at forblive i deres målgruppes bevidsthed. Det er kendt som the Mere Exposure Effect eller den blotte eksponeringseffekt. I 1968 publicerede Robert Zajonc en forskningsartikel, som undersøgte fænomenet. Hans hypotese er, at vi kan danne en præference på baggrund af gentaget eksponering.
Som en del af sin research testede han, hvordan forsøgspersoner responderede på fremmede ord og tegn. Han viste personerne forskellige ord og tegn et vist antal gange, og derefter testede han deres forhold til dem. Resultaterne viste, at forsøgspersonerne var mere positivt stemt over for de ord eller tegn, de havde set flest gange.
Der er senere lavet lignende undersøgelser, hvor forskere udsatte forsøgspersoner for underbevidste billeder af Lipton Iste. De fandt ud af, at personerne senere var mere tilbøjelige til at vælge Lipton, når de blev præsenteret for et udvalg af drikkevarer.
Eksponeringseffekten og marketing
Den blotte eksponeringseffekt kan forklare vigtigheden af eksponering for reklamer. Efter du har set produktet i en reklame flere gange, begynder du at tænke på selv at investere i det. Der er selvfølgelig et stort ‘men’, for den blotte eksponeringseffekt sker ikke, hvis vi får et dårligt førstehåndsindtryk – så hvis du finder en reklame virkelig irriterende, kommer du ikke til at synes om den, jo flere gange du ser den.
Ikke desto mindre kan eksponeringseffekten drive lyst og brand præference. Dermed kan den være et stærkt marketingredskab, og det er mest effektivt, når det sker underbevidst. Vi kommer her med nogle bud på, hvordan du kan bruge din nye viden om den blotte eksponeringseffekt.
Branded content
Et godt eksempel på, hvordan du kan bruge den blotte eksponeringseffekt er ved at producere branded content. Det er en måde, hvor du kan vise din virksomhed og jeres produkt frem, uden at modtageren føler, at de ser en reklame. Fokus skal nemlig ikke være salg, i stedet skal det handle om din virksomhed, og hvordan den skaber værdi for dine brugere.
Redbull er et eksempel på et brand, som er utroligt stærke i at producere branded content. Gennem videokampagner, som ikke har haft direkte salg for øje, har de skabt et brand, som associeres med stunts og ekstremsport. Strategien har vist sig så effektiv for dem, at de i dag har 10.6 millioner abonnenter på Youtube.
Du kan læse meget mere om branded content, og hvorfor det er værd at begive sig ud i her.
Find en stærk visuelt identitet og vær konsistent
Vær konsistent med din visuelle identitet på tværs af platforme. For mange variationer kan underminere din marketing. Det kan for eksempel være en god idé at vælge en farvepalette som kan gå igen på hjemmesiden, Instagram-opslag og tryksager. Når alt er på linje, bliver det genkendeligt for jeres modtagere. Et eksempel på et brand, som virkelig er gået all in på en farve er Coca-Cola. De benytter altid deres karakteristiske røde farve – i større eller mindre omfang – uanset om det er en busreklame eller en Facebook-video. Vil du vide mere om visuel identitet, og hvordan den kan gøres endnu stærkere, har vi dedikeret et helt indlæg til det her.