Hvorfor er native advertising effektiv?

Native advertising har vist sig at være en effektiv løsning på den moderne digitale verdens gordiske knude. Men hvorfor er native advertising effektiv? I dette blogindlæg får du vores svar på præcis det spørgsmål. 

Problematikkerne

Som modtager, så kender du det sikkert godt. Der er ikke noget mere intetsigende eller irriterende end de traditionelle reklamer, og det gælder særligt digitalt. Som forbrugere er vi blevet trætte af reklamer, der blinker og popper op overalt. Den endelige konsekvens af det blev adblockers. Nej tak til reklamer digitalt! 

Som brand og virksomhed sætter det straks nogle problematikker igang. De reklamer som de før anvendte i stor stil, er ikke længere det indhold forbrugerne vil se. Hvordan skal man så nå ens målgruppe? 

Som medie opstår der også problemer, fordi de reklamer har været deres hovedindtægt. Så hvordan sikrer de deres vitalitet? 

 

Løsningerne

Gennemsigtighed

Gennemsigtighed i den forstand, at indholdet skal matche den kontekst det befinder sig i. Det vil sige, hvis indholdet befinder sig på en digital avis, så skal indholdet ligne det redaktionelle indhold – dog med en tydelig annoncør på. Igennem gennemsigtighed imødekommer man forbrugernes behov om ikke at blive forstyrret i deres mediebrug og derved skabe irritation.

Når modtageren/forbrugeren er tilfreds, så vil det automatisk sikre gevinst for brand og virksomhed. Det samme gør sig gældende for medierne. Faktum er, at i nyere tid, så har forbrugeren magten – er de glade, er du glad. Gennemsigtighed i din kommunikation er blevet et must for at holde din forbruger glad og tilfreds. 

 

God historiefortælling

Måske nok den vigtigste ting, der gør native advertising effektiv, er dens egenskab i at fortælle værdifulde historier. Det gør sig gældende, fordi native advertising er blevet et produkt af mediehusene, hvor journalistikken og journalistiske kriterier er omdrejningspunktet for alt hvad de laver. Der er tyngde og kvalitet i fortællinger. Samtidig, gør det sig også gældende, fordi modtageren har et kriterie om, at der skal leveres indhold med dybde og værdi. Uden den dybde og værdi, så vil modtageren ikke interagere, læse, se eller huske indholdet. 

Native advertising skal altså være historier med noget på hjertet. Stærke historier, der vil modtageren noget. Det skal være kvalificeret indhold af distributøren (som ofte er mediehusene) og med et budskab annoncøren kan stå bag. Jo bedre den historie er, jo større effekt vil man opnå, når det kommer til native advertising.  

Som oftest, så giver native advertising høj time spent / dwell time med indholdet, fordi indholdet og dens gode fortællinger er ideelt til pirre folks interesse. 

 

Hvorfor er native advertising effektiv? Fordi det er en win-win situation

Native advertising er effektiv, fordi hvad end du er modtager, virksomhed eller medie, så er native advertising en win-win situation. Native advertising imødekommer alles behov, og løser de problematikker som de alle stod overfor. 

Med native advertising får du som modtager noget indhold, du rent faktisk gerne vil se på.

Som brand og virksomhed oplever du igen at fange folks opmærksomhed omkring dit brand.

Som mediehus, sikrer du vitaliteten. 

 

Få mere viden om værdien af native advertising

I videoen her kan du få et indblik i, hvad bureauer og mediehusene mere konkret mener værdien af native advertising er. 

 

Find mere viden 

Du kan finde mere viden om native advertising, og bl.a. høre vores egen podcast lige her.

Du kan også finde alt om native advertising hos Native Advertising Institute