Nok er det længe siden, men godt indhold mister aldrig sin berettigelse, vel? Derfor har jeg samlet mine hero cases fra Native Advertising Awards ’19, som du forhåbentlig kan blive inspireret af.

 

Native Advertising Awards, fugle og miljøvenlige sko 

Jeg kan ikke helt sætte fingeren på, hvad det præcis er, der gør det for mig. Men jeg knuselsker T Brand Studio, deres tilgang og udførelse af deres produktioner! Der er et ekstremt højt niveau, som virkelig er beundringsværdigt. Det er, bevares, med helt andre budgetrammer end vi typisk ser herhjemme, men det gør det ikke mindre inspirerende og spændende at kigge på, samt se op til.

T Brand Studio vandt i år prisen for Best Design til Native Advertising Awards, for deres kampagne for Allbirds. Kampagnen ”Why Our Future May Depend on The Fate of Birds” skulle efter sigende faktisk have et af de mindste budgetter (igen, alt er relativt…), men stadigvæk er det et imponerende projekt. Visuelt bliver man draget og får lyst til at scrolle videre, og bruge tid med indholdet. Der er tænkt strategisk i, at sørge for at pirre interessen med bevægelige dele hele vejen ned gennem siden.

Branded bag den sponserede artikel, Allbirds, laver miljøvenlige sko. Artiklen har på intet tidspunkt noget med sko at gøre – der bliver aldrig nævnt et produkt. Artiklen vidensformidler udelukkende til læseren omkring fugles betydning for væres økosystem. Men der var et værdifælleskab at tappe ind i, og på elegant vis bindes artiklen og brandet sammen med denne korte sektion til sidst;

“To honor the importance of the role of birds in our ecosystem, Allbirds created a Limited Edition line of shoes… All proceeds from this collection are going to the National Audubon Society to help protect bird habitats that are vital to our own environmental well being.”

En case, der viser hvordan simpel storytelling kan fungere strategisk for et brand, og hvordan det visuelle bærer en vigtig del af opgaven.

Se casen lige her: Why Our Future May Depend on The Fate of Birds

 

Kroatien brillerer! 

Jeg sad måbende over det her… Et studie i Kroatien, 24Sata, vandt rub og stub til Native Advertising Awards for deres kampagne ”Gone, But Not Forgotten”, produceret for Associations of Families of Detained and Missing Persons During the Homeland War. Jeg havde aldrig hørt om casen, men den gjorde indtryk.

Det gjorde den af adskillige årsager.

Historien i sig selv er opsigtsvækkende, og rammer lige i følelserne. Tabet af vores nære, vores familie og vores bekendte kan vi alle sætte os ind i. Kampagnen har derudover en særligt samlende effekt for folket i Kroatien. Og en oplysende effekt omkring Associations of Families of Detained and Missing Persons During the Homeland War’s arbejde. De havde altså en bred tilslutning til kampagnen i Kroatien (stor opmærksomhed, gode resultater), fordi det har berørt dem alle, og har en betydning for alle i landet. Fælleskabsfølelsen omkring emnet har været et afgørende punkt for kampagnens succes.

Men der, hvor jeg måske er mest imponeret er 24Sata’s sammensætning og brug af versioneret indhold på diverse kanaler og platforme. Det kan virke helt banalt at fordele indhold ud på flere kanaler, men det er en virkelig svær disciplin. Det kræver et ekstremt overblik, strategisk tænkning og kreativitet for at udføre det, i den grad de formår. Derfor er kampagnen meget beundringsværdig, og et strategisk mesterværk!

Derfor er det bestemt velfortjente sejrer for det kroatiske bureau, Kampagnen vandt adskillige priser og kunne i princippet været blevet på scenen under hele showet – de vandt hele tiden! De vandt for: Most Creative Native Advertising Campaign, Best Integrated Program (Omni-Channel Integration), Best Native Advertising Strategy, Best Series of Sponsored Videos og Best Use of Online Media.

Derudover vandt 24Sata også prisen som Native Advertising Agency/Studio of the Year (under 20 employees).

Se casen her: Gone, But Not Forgotten

Native Advertising Awards

 

 

 

 

Native Advertising Awards bød på filmlækkerhed for alle pengene

Da jeg sad og kiggede vinderne igennem, kiggede jeg selvfølgelig på Best Use of Video. Her var vinderen Atlantic Re:think for Jaguar Land Rover med kampagnen ”Scoring the Drive”, hvor de bruger den prisbelønnede komponist, Hans Zimmer, til at fortælle historien om, hvordan han arbejder.

Casen er et godt eksempel på films evne til at stimulere flere sanser på én, der drager og opretholder opmærksomhedsniveauet. Det afhænger dog af en god historie/ indhold, og det er der da i den grad her! Hvor tit får man lov til at komme behind the scenes på en anerkendt og stor filmkomponist? Måske er det bare mit indre film-elskende-jeg, der drages. Men siden casen vandt for Best Use of Film, så er jeg nok ikke den eneste, der har det sådan.

Selve udførelsen er, efter min mening, ikke altid det altafgørende element for en vellykket kampagne. Men man må sige det er lækkert udført i denne case. Casen har et højt teknisk niveau og cinematisk look, der giver det en lækkerhed, som stemmer overens med det Land Rover står for som brand. Det er gennemført på mange fronter, og bestemt et kig værd!

Se casen lige her: Scoring The Drive

 

Hjælp, fordybelse og underholdning 

Podcast er det nye og mest hypede format, de fleste snakker om og gerne vil bruge i deres markedsføring. Ja, vi er også selv hoppet med på bølgen, og har vores egen podcast “Strategisk Storytelling”. Derfor skulle jeg også undersøge vinderen af ”Best Use of Podcast” her lidt nærmere…

Hvad jeg ser som særligt ved podcast-formatet er, at det har potentialet til at få dig helt tæt med din målgruppe i lang tid – hvis det vel og mærke er godt indhold og produceret i en vis standard. I denne case er det en australsk bank, Westpac, der er sponsor bag podcasten. og Mamamia Media Group står bag produceringen af podcasten. Umiddelbart, så lyder det til, at podcasten kun indeholder den tørreste omgang banksnak, nok kun bankfolk ville nyde. Men jeg må sige, det er alt andet end kedeligt, for det handler nemlig ikke om bankløsninger, budgetter eller værdipapirer.

 

Skilmisserådgivning og bankarbejde?

Banken har en ”separation hub”, som hjælper deres kunder igennem skilmisseprocesser, og alt hvad der måtte følge med det. For at gøre opmærksom på den “seperation hub”, fik de produceret den her podcast. Podcasten kommer omkring kvinders erfaring, deres tanker og følelser omkring deres oplevelser igennem deres skilmisser. Herunder også praktiske ting som økonomiske perspektiver. Igennem de personlige historier drages man helt intuitivt, suger deres liverfaring til sig, glædes over at de deler “det svære” og bruger gerne tid med indholdet. Det har strategisk brandværdi for Westpac! Både fordi de generelt minder en om noget godt / en god oplevelse med banken, men også, hvis man skulle stå midt i en skilsmisse, er de banken at gå til.

Selvom det egenligt er målrettet en niche-målgruppe af skilmissekvinder, så taler indholdet ud til mange, fordi det tilbyder en god solid viden om livet generelt – selv jeg, der hverken har en ring på fingeren eller en skilsmisse bag mig, fik rent faktisk noget ud af den her podcast (Disclaimer: jeg har ikke lyttet til alle afsnit endnu). Det er indhold som hjælper, inspirerer, underholder og giver fordybelse til modtageren, hvilket afkaster værdi til Westpac fra adskillige målgrupper.

Podcasten The Split er god inspiration, hvis man overvejer podcastformatet. Det er nemlig helt genialt, hvordan de anvender gode historier med stor værdi for modtageren, uden at være produktorienteret. Modigt og klogt set af Westpac og Mamamia Media Group.

Lyt til podcasten her: The Split

 

Opsummering

Så er der én fælles ting for alle casene – de har til formål at oplyse, hjælpe og inspirere modtageren, og det er også min helt store “key learning” fra Native Days ’19. Vi skal blive en ressource for modtagerne, så vi gør en reel forskel for dem, hvad end det måtte være igennem viden, tips eller inspiration.

Jeg glæder mig til at gøre det samme for vores kunder og publikum! Du kan blandt andet se nogle af vores cases her