Strategisk Storytelling, sæson 2: Afsnit 1, Employer branding
Tænk, hvis du kunne styrke den interne kultur, få gladere medarbejdere, gode ambassadører og sikre relevante kandidater i fremtiden med én strategisk indsats? Hvis det er et drømmescenarie for dig, så skal du i gang med employer branding!
Employer branding handler kort og godt om at promovere din virksomhed. Enten som en attraktiv arbejdsplads for en bred skare, eller for bestemte målgrupper – fælles er dog, at dine medarbejdere er omdrejningspunktet. Tilmed, så kan denne indsats styrke dit brand og skabe større brandværdi. Hvis du vil læse mere om konceptet employer branding, kan du se et tidligere blogindlæg om emnet her.
I den nyeste sæson af vores podcast-serie ”Strategisk Storytelling”, byder vi Sidsel Sindal, der er HR Direktør hos Rynkeby, velkommen indenfor i vores studie, hvor vi snakker om Rynkebys erfaringer med employer branding. Erfaringer, der har vist sig at være en strategisk guldgrube for virksomheden, og derfor også grunden til at Sidsel kun ynder at oppe den indsats de kommende år.
Helt konkret bruger Rynkeby strategisk employer branding til at sikre en stærkere kernefortælling, bedre rekruttering og et styrket brand overordnet set.
Men hvorfor vælger Rynkeby employer branding som et strategisk tiltag? Hvordan gør de? Og hvad er resultaterne af det? Det kigger vi lidt nærmere på i dette blogindlæg.
CASE: Rynkeby
Her kommer en CASE fra virkeligheden, der måske kan få dig til at overveje employer branding som et strategisk værktøj.
Udfordring
Rynkeby har aldrig manglet ansøgere til deres stillingsopslag. De er et stærkt dansk brand, som du nok højst sandsynligt også kender – hvad end det måtte være for Orangutangen Rynke, juicen eller cykelholdet Team Rynkeby, der cykler for Børnecancerfonden.
Men der manglede en fortælling om Rynkeby som arbejdsplads. Hvordan det er at arbejde ved Rynkeby, hvilken kultur er til stede, hvad er deres purpose, og hvorfor bør man investere sin tid og arbejdskraft hos dem.
“Unge mennesker i dag, de får ikke et job i dag for at få løn til at betale huslejen. De får et job fordi de ofte har et purpose og en stærk interesse for et felt eller for en faglighed. Og det skal vi jo også kunne stimulere. Og de finder sig ikke i hvad som helst. De finder sig ikke i dårlig ledelse. De finder sig ikke i dårlig trivsel. Det gør ældre medarbejdere heller ikke, men der er måske lidt forskel på, hvor meget man reagerer på det. Det er noget vi kommer til at arbejde med også.”
– Sidsel Sindal, HR Direktør hos Rynkeby
Derfor igangsatte Rynkeby en indsats med bl.a. employer branding for at styrke og underbygge deres brand yderligere, samtidig med at det ville kunne styrke den interne kultur. Således, at de kunne tiltrække de rette kandidater og underbygge medarbejdernes trivsel, arbejdsglæde og motivation.
Derudover vil en produktionsvirksomhed som Rynkeby i fremtiden stå med den udfordring, at der i branchen vil komme mangel på faglært arbejdskraft. Og derfor vil Rynkeby allerede nu sikre sig, at det er dém ansøgerne vil vælge som arbejdsplads, når de skal vælge i fremtiden. For den nye generation af medarbejdere er i højere grad drevet af purpose, end af at have penge til at betale huslejen.
“Der bliver færre og færre af faglært og ufaglært arbejdskraft. Vi har stadig behov for nogen med en høj grad af kompetencer ind i procesproduktion i fødevareindustrien. Så når de skal vælge, hvem de vil gå til, så skulle Rynkeby da helst være dem, der står øverst på deres liste. Og hvor det ikke kun skyldes lønnen eller hygiene faktorer, men at det er fordi, de kan se motivationen i at være en del af den rejse, Rynkeby er på ”
– Sidsel Sindal, HR Direktør hos Rynkeby
Løsningen
Rynkeby satte et ekstra gear på deres strategi ved at anvende personfortællinger og historier fra medarbejderne.
Sidsel satte ind med effektive skyts, som hun har tidligere erfaring med virker – employer branding. Sidsel har i mere end 20 år arbejdet med HR, og før Rynkeby var det hos Region Syddanmark. Det var her, at Sidsel for alvor begyndte at gribe fat i employer branding og de personlige fortællinger.
Der blev sat ansigt på medarbejderne, og deres stemme om arbejdslivet og arbejdskulturen blev brugt. Der blev lavet små film, brugt billeder med udtalelser med medarbejderen og meget mere. Det oplevede de hurtig en effekt af. Der kom nemlig en langt større ansøgnings- og engagementsrate.
Hvis du vil se nogle eksempler på den indsats, der blev gjort i Region Syddanmark, kan du se en video, der blev lavet, og ellers kigge på deres LinkedIn, som også viser eksempler på indsatsen:
Eksempel, Region Syddanmark: Klik her
Psykiatrien i Region Syddanmark, LinkedIn: Klik her
Denne samme formel for succes har Sidsel anvendt hos Rynkeby. Der er nu fokus på lade medarbejdernes stemme dominere, og sætte medarbejderne i fokus. De laver små film, og er i fuld sving med et nyt website, hvor medarbejderne vil blive omdrejningspunktet for al indholdet. Således, at medarbejderne vil føle sig som en vigtig del af Rynkeby og dets brand.
Det var dog langt fra kun fortællingerne om det gode fra medarbejderne, der var i spil. Der blev også konkret lavet tiltag for medarbejderne; f.eks. skiftede kantinen til sundere mad, og løftede den generelle velvære hos medarbejderne. Arbejdskulturen skal nemlig også styrkes, ellers vil employer branding indsatsen runge hult. Hvis ikke Rynkeby gav de gode historier at fortælle til deres medarbejder, så ville deres fortællinger ikke give den ønskede effekt.
”Vi er stille og rolig begyndt på at arbejde med, hvad det er for en kernefortælling, vi har som arbejdsplads. Vi er f.eks. begyndt at dele eksempler på, hvad vi gør for sikkerheden, hvordan vi arbejder med sustainability, eller hvordan vores medarbejdere stolt bidrager ind i den her gode opgave, det er at samle penge ind til Børnecancerfonden.“
“Vi begynder at dele de her små historier om, hvad vi gør for medarbejderne. Den næste kommer til at handle om hvad vi gør for sundheden for vores medarbejdere, som er alt lige fra, hvad vi serverer i kantinen, til morgengymnastik, til vægttrænings- og træningshold, til rygestopskurser og en hel række andre aktiviteter her igennem det seneste halve år. Vi har set en rigtig positiv effekt af det. Der var sågar en der havde tabt 20 kilo af det, og det er jo fantastisk at vi kan hjælpe folk på den måde.”
– Sidsel Sindal, HR Direktør hos Rynkeby
Indsatsen med employer branding stod derfor ikke alene. Hvilket er ret essentielt for den succesfølelse, Rynkeby står tilbage med. Employer branding bør, og kan ikke stå som eneste indsats. Det handler om at gøre employer branding til endnu et værktøj i din kommunikationsværktøjskasse, som passer og understøtter de andre værktøjer. I Rynkeby’s tilfælde, understøtter det deres i forvejen stærke brand og kultur, som bare manglede at blive fortalt.
Resultatet
Hos Rynkeby er resultatet ikke endegyldigt, og det er heller ikke det fantastiske ved employer branding. Det er aldrig endegyldige resultater, men noget der giver løbende resultater jo længere tid man har fokus på det. Rynkeby-casen her er et levende bevis på, at employer branding er gaven, der bliver ved med at give, hvis man bliver ved at passe den.
Siden Rynkeby har startet deres employer branding indsats, så er der allerede nu oplevet en styrket intern kultur. Det er også her, Sidsel særligt ønskede en effekt. Fordi indsatsen booster arbejdsglæden, motivationen og skaber værdifulde ambassadører for Rynkeby. Sidst, men ikke mindst, så giver det gode betingelser for at finde de mest relevante og rette medarbejdere.
“De første effekter kommer relativt hurtigt. 3-6 måneder. Og hvis man kan komme derhen, hvor man kan få medarbejderne til at dele de her historier. Så giver det også en anden styrke. Både fordi de har jo et eminent netværk. De rammer jo dem, vi gerne vil have fat i. Og der er bare et eller andet i, at kommunikationen kommer nedefra og ud – den har bare væsentlig højere rating på at virke sand og troværdig, i stedet for hvis den kommer fra virksomhedens top, ledelse eller kommunikationsafdelingen”
– Sidsel Sindal, HR Direktør hos Rynkeby
Men dette er blot starten på Rynkebys rejse. Sidsel er slet ikke i tvivl om, at når Rynkeby kigger frem, så skal employer branding være en aktiv og større spiller i deres kommunikation. Rynkeby kommer endda til at kigge endnu mere indad, og undersøge hvorvidt deres brand opfattes, som de selv mener, det er.
“Vi arbejder rigtig meget med det vi kalder employee engagement. At få medarbejderne engageret ind i sådan en sustainability-dagsorden, hvor Team Rynkeby er en del af det, og det er en som alle er stolte af. Og hvis man spørger en ansat ude ved os, hvad de er mest stolte af, så nævner de Team Rynkeby som den øverste.”
– Sidsel Sindal, HR Direktør hos Rynkeby
FØLG MED PÅ REJSEN
Rynkeby er i den spæde start på deres employer branding rejse, og derfor skal du ikke snyde dig selv for at følge med. Trine er allerede ombord, og følger spændt med på sidelinjen.
Følg med i Rynkeby’s LinkedIn rejse her.
Og hvis du skulle ske ikke have hørt podcastafsnittet med Sidsel, hvor hun fortæller endnu mere om emnet, kan du lytte til det lige dér, hvor du normalt hører podcasts. Bare søg på ‘Strategisk Storytelling’.
5 TAKEAWAYS
- Hav medarbejderne i fokus
Det har en større og mere troværdig effekt, hvis budskabet kommer direkte fra medarbejderne end fra ledelsen eller kommunikationsteamet. - Find de gode fortællinger
Hav fokus på at finde de gode fortællinger i virksomheden, som også matcher det budskab I vil ud med. - Medarbejderfortællingerne kan ikke stå alene
Sørg for at gøre en indsats for medarbejdertrivslen. Det giver gode ambassadører i de nuværende medarbejdere, som også har et relevant netværk at nå ud til. - Tænk langsigtet
Pay off fra indsatsen kommer ikke lige med det samme. Det er en langsigtet indsats, så kig ind i fremtidige problemstillinger I gerne vil løse, og hav fokus på det i jeres employer branding. - Tænk purpose ind i din indsats
Især den nye generation af arbejdskraft har stort fokus på purpose fremfor faktorer såsom løn og arbejdstider. Så hav med fordel fokus på at skabe en virksomhed og jobs der taler ind i dette.